Od 11 września remont nawierzchni jezdni na 7-kilometrowym odcinku między węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie
Stalexport Autostrada Małopolska rozpoczyna wymianę nawierzchni jezdni koncesyjnego odcinka autostrady A4. Od wtorku, 5 września do 11 września, w godzinach nocnych tj. od godz. 19.00 do 6.00, pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie na odcinku ok. 7 km (od km 362,2 do km 368,9), w związku z wprowadzaniem nowej organizacji ruchu pojawiać się będą zwężenia do jednego pasa ruchu. Następnie inwestycja realizowana będzie w sprawdzony, możliwie najbardziej komfortowy dla kierowców sposób - na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Główne prace związane z remontem nawierzchni autostrady ruszą 11 września br. na ww. odcinku pomiędzy węzłami Jeleń i Balin. Najpierw remontowana będzie nawierzchnia jezdni w kierunku Krakowa, a następnie na tym samym odcinku remontowana będzie jezdnia w kierunku Katowic. W I etapie prac:
- na jezdni do Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, drugi będzie przejezdny,
- na jezdni do Katowic będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa.
Obie jezdnie na ww. odcinku A4 wyremontowane zostaną do końca 2023 r.
Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Całość remontu podzielona jest na 16 odcinków. Równolegle z remontem nawierzchni prowadzony będzie remont 45. wiaduktów.
Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z nimi koncesjonariusz ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata.
Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach, prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego. Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym - zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe.
W ramach remontu wiaduktów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei poprawi nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku, z wyłączeniem okresów zimowych.