A4 KATOWICE-KRAKÓW PODPOWIADA KIEROWCOM, JAK BEZPIECZNIE PODRÓŻOWAĆ ZIMĄ
Temperatury oscylujące wokół 0 st. Celsjusza obligują kierowców do odpowiedniego przygotowania pojazdu oraz jeszcze uważniejszego dostosowywania stylu jazdy do panujących i często zmieniających się warunków atmosferycznych. Zwrócenie uwagi na te kwestie nie tylko zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale również uchroni kierowców przed często nieświadomym łamaniem prawa.
Zanim wystąpią pierwsze ujemne temperatury, należy zmienić w samochodzinie opony na zimowe. Chociaż w Polsce nie ma przepisu nakazującego stosowanie tego typu ogumienia, jest to wskazane, gdyż opony zimowe zapewniają lepszą trakcję oraz krótszą drogę hamowania na śliskiej nawierzchni niż opony letnie. Elementami wyposażenia pojazdu, których stan warto zweryfikować jeszcze przed sezonem zimowym, są również: akumulator, alternator, świece żarowe i zapłonowe. Najlepiej dokonać ich badania w serwisie, aby mieć pewność, że nie zawiodą podczas ujemnych temperatur.
W przypadku występujących opadów śniegu, przed każdą podróżą należy dokładnie odśnieżyć cały samochód. Nieusunięcie pokrywy śnieżnej z pojazdu może być powodem wielu zagrożeń na drodze, zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Ponadto za nieodśnieżenie np. dachu samochodu może grozić grzywna do 500 zł. Warto jednak pamiętać, że podczas usuwania z samochodu zalegającego śniegu i lodu, silnik pojazdu musi być wyłączony. Za odśnieżanie przy uruchomionym silniku można dostać manat w wysokości do 300 zł. Niezależnie od występowania opadów śniegu, w okresie zimowym należy być odpowiednio przygotowanym na ewentualną zmianę warunków pogodowych i wozić ze sobą akcesoria, które pomogą odśnieżyć samochód, jak np. skrobaczka, odmrażacz czy miotełka.
Zimą jazda samochodem jest dla kierowcy bardziej wymagająca. Marznący deszcz oraz padający śnieg powodują wydłużenie drogi hamowania, dlatego kierujący powinni zachować większą niż zazwyczaj, bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Ponadto kierujący powinni unikać gwałtownych ruchów kierownicą i nerwowego naciskania gazu, bowiem przy zimowej aurze może to powodować niekontrolowany poślizg pojazdu. W tym okresie szczególnie wskazana jest płynna i spokojna jazda. Z kolei przy problemie buksujących kół zalecane jest ruszanie z wyższego biegu.
Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo podróżowania jest stan nawierzchni jezdni, za co odpowiada zarządca danej drogi. Na A4 Katowice-Kraków datę rozpoczęcia i zakończenia utrzymania zimowego tego odcinka wyznacza nie kalendarz, a panujące warunki atmosferyczne. Dzięki zainstalowanym przy autostradzie drogowym stacjom meteorologicznym, które dostarczają zarządcy autostrady precyzyjnych informacji m.in. o stanie pogodowym nawierzchni (temperatury, grubości warstwy wody pokrywającej nawierzchnię), temperatury i wilgotności względnej powietrza, prędkości i kierunku wiatru oraz intensywności opadu atmosferycznego, podejmowane są działania związane z zapewnieniem bezpiecznych warunków jazdy oraz zarządzaniem ruchem.
– Na A4 Katowice-Kraków obowiązuje bardzo wysoki standard utrzymania zimowego. Dzięki temu skutki opadów śniegu usuwane są na autostradzie do dwóch godzin, a błoto pośniegowe nie zalega na nawierzchni dłużej niż cztery godziny. Standard ten sprawia, że autostradą można bezpiecznie podróżować nawet podczas intensywnych opadów śniegu – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Z myślą o bezpieczeństwie kierowców na profilu A4 Katowice-Kraków na Facebooku pod adresem: www.facebook.com/A4KatowiceKrakow publikowane są porady i ciekawostki związane z przygotowywaniem samochodu do jazdy w okresie zimowym. Ponadto 19 i 20 grudnia w godzinach porannych i popołudniowych kierowcy podróżujący koncesyjnym odcinkiem A4 i przejeżdżający przez bramki w Mysłowicach oraz w Balicach otrzymają praktyczny upominek w postaci skrobaczki do szyb samochodowych.
###
Informacje o SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskał koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Dodatkowych informacji udzieli:
Rafał Czechowski
rzecznik prasowy SAM SA
e-mail: [email protected]tel. 601063200