A4 Katowice-Kraków: preferencyjna stawka opłat dla płatności automatycznych jeszcze do połowy stycznia 2024 roku
Stalexport Autostrada Małopolska utrzyma preferencyjną stawkę opłaty dla kierowców korzystających z płatności automatycznych za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków do połowy stycznia 2024 roku. Trwająca od czterech lat promocja miała na celu zwiększyć zainteresowanie automatycznymi metodami płatności, a w konsekwencji poprawić przepustowość placów poboru opłat koncesyjnego odcinka autostrady A4.
W wyniku inwestycji realizowanych przez koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków w oparciu o najbardziej zaawansowane, dostępne technologie, już w 2016 r. możliwe stało się wprowadzenie automatycznych metod płatności, skracających czas przejazdu przez place poboru opłat
i poprawiających komfort podróżowania autostradą oraz - szczególnie w czasie pandemii - zwiększających bezpieczeństwo kierowców i inkasentów. Od wprowadzenia pionierskiego w Polsce systemu A4Go, SAM SA systematycznie rozwijała dostępne rozwiązania, z których największą popularność wśród kierowców zdobyły wprowadzone w 2019 r. płatności za pomocą aplikacji mobilnych powiązanych z systemem videotollingu.
Preferencyjne stawki opłat za przejazdy dla płatności automatycznych, promujące korzystanie z videotollingu i elektronicznego poboru opłat A4Go, zarządca autostrady A4 Katowice-Kraków wprowadził w styczniu 2020 r., początkowo obejmując nimi wszystkie kategorie pojazdów. Od października 2021 r. pozostawiono możliwość korzystania z nich wyłącznie kierowcom samochodów osobowych, płacących za pomocą wybranej aplikacji współpracującej z systemem videotollingu (obecnie m.in. Autopay, SkyCash, IKO, mPay oraz jako opcja dla posiadaczy kart ORLEN i SHELL) bądź urządzenia pokładowego A4Go lub Telepass.
Od 16 stycznia 2024 r. kierowców korzystających z płatności automatycznych dla przejazdów pojazdami kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) obowiązywać będzie ujednolicona stawka 15 zł.
Obowiązujące przez cztery lata stawki preferencyjne dla płatności automatycznych oraz wyraźnie krótszy czas oczekiwania na bramkach przełożyły się na wzrost zainteresowania automatycznymi metodami płatności. Obecnie transakcje z udziałem videotollingu i A4Go stanowią blisko 50% transakcji ogółem (ok. 45% średnio, a w godzinach szczytu nawet 55%). Płatność jedną z metod automatycznych nadal zapewnia oszczędność czasu i większy komfort przejazdu przez tzw. bramki. Ważnym efektem tak opłaconych przejazdów A4 Katowice-Kraków jest zmniejszenie śladu węglowego tych podróży, dzięki redukcji emisji związanej z ewentualnym oczekiwaniem na wniesienie opłaty
w tradycyjny sposób.
Informacje o wszystkich dostępnych na A4 Katowice-Kraków automatycznych metodach płatności za przejazd są dostępne na stronie www.a4-szybko.pl.
###
Informacje o SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield - na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Dodatkowych informacji udzieli:
Rafał Czechowski
Rzecznik prasowy SAM S.A.
e-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
tel. 601 063 200