AUTOSTRADY NAJBEZPIECZNIEJSZYMI DROGAMI W POLSCE
Autostrady są najbezpieczniejszymi szlakami - wynika z raportu Komendy Głównej Policji podsumowującego wypadkowość na polskich drogach w 2013 roku. Wypadki na autostradach stanowiły jeden procent wszystkich, które wydarzyły się w ubiegłym roku w Polsce. Chociaż większość głównych przyczyn zdarzeń na autostradach jest inna niż na pozostałych trasach, wspólnym dla wszystkich dróg powodem znaczącej liczby wypadków było niedostosowanie prędkości do panujących warunków.
Autostrady są najbezpieczniejszymi szlakami - wynika z raportu Komendy Głównej Policji podsumowującego wypadkowość na polskich drogach w 2013 roku. Wypadki na autostradach stanowiły jeden procent wszystkich, które wydarzyły się w ubiegłym roku w Polsce. Chociaż większość głównych przyczyn zdarzeń na autostradach jest inna niż na pozostałych trasach, wspólnym dla wszystkich dróg powodem znaczącej liczby wypadków było niedostosowanie prędkości do panujących warunków.
W ubiegłym roku na polskich autostradach doszło do 289 wypadków, z czego 46 wydarzyło się na autostradzie A1, 83 na A2 i 140 na całej autostradzie A4. W wyniku tych zdarzeń na autostradzie A1 śmierć poniosło 6 osób, na A2 - 15 osób, a na całej długości autostrady A4 zginęło 18 osób, w tym 2 osoby na koncesyjnym odcinku pomiędzy Katowicami a Krakowem.
Główną przyczyną wypadków na polskich drogach było niedostosowanie prędkości pojazdu do panujących warunków. Jednym z częstych błędów popełnianych przez kierowców, będącym powodem 7673 wypadków na głównych drogach krajowych było nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu czy nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4049 wypadków).
Na autostradach, na których drogi krzyżują się wyłącznie bezkolizyjnie w postaci tzw. węzłów autostradowych, nie ma przejść dla pieszych, a w obu kierunkach kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy jezdni, nieodpowiednia prędkość była przyczyną blisko jednej trzeciej (105) wypadków. Niebezpieczne było również niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami, co doprowadziło do 47 wypadków. Kolejnym nieprawidłowym zachowaniem kierowców była niewłaściwa zmiana pasa ruchu, co przyczyniło się do 24 wypadków. Groźnym zjawiskiem, które ze względu na jednostajną jazdę prostym odcinkiem częściej występuje na autostradach niż pozostałych drogach, jest zaśnięcie za kierownicą. W ubiegłym roku było przyczyną 41 wypadków.
- O bezpieczeństwie na każdej drodze decydują przede wszystkim dwa czynniki: zachowania kierowców oraz jakość infrastruktury, po której jeżdżą pojazdy. Z perspektywy zarządcy drogi, którą dziennie podróżuje ponad 30 tysięcy kierowców, o bezpieczeństwo podróżnych należy dbać utrzymując w dobrym stanie zarówno samą drogę, jak i starając się o poprawę wiedzy kierowców w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Właściwe postawy podróżnych na drodze promujemy poprzez coroczne kampanie edukacyjne, natomiast dzięki licznym inwestycjom ulepszamy stan autostrady – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Koncesjonariusz A4 Katowice-Kraków, odcinka na którym w 2010 i 2012 roku nie wydarzył się żaden wypadek z ofiarą śmiertelną, od lat prowadzi działania, których celem jest zwiększanie świadomości kierowców w kwestii właściwych, bezpiecznych zachowań
na autostradzie. W 2010 roku Stalexport Autostrada Małopolska S.A. we współpracy z Policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego, opracował katalog porad uwzględniający szczególne warunki jazdy samochodem panujące na autostradach. Z kolei rok później, koncesjonariusz uwrażliwiał kierowców na zagrożenie spowodowane przemęczeniem podczas prowadzenia pojazdu i zachęcał kierowców do dzielenia się swoimi sposobami, jak nie zasnąć za kierownicą. Spis porad powstałych w wyniku obu akcji dostępny jest na stronie internetowej pod adresem: http://www.autostrada-a4.com.pl/bezpieczenstwo/porady-dla-kierowcow.
- Sposoby kierowców, jak nie zasnąć za kierownicą oraz poradnik opracowany przez ekspertów z Policji, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz SAM S.A. stanowią kompendium bezpiecznej jazdy autostradami. Zachęcamy kierowców do zapoznania się ze wskazówkami uwzględniającymi szczególne warunki jazdy samochodem panujące na autostradach oraz z radami kierowców, jak mieć senność pod kontrolą – dodaje Rafał Czechowski.
Ważniejsze wskazówki ekspertów dotyczące bezpiecznego podróżowania autostradami:
Hamuj wcześniej niż zwykle
Pamiętaj, że w zależności od masy całkowitej pojazdu, podczas szybkiej jazdy droga hamowania wydłuża się nawet o kilkadziesiąt metrów. Zachowaj bezpieczną odległość od innych pojazdów oraz naciskaj pedał hamulca odpowiednio wcześnie.
Kwadrans dla Ciebie
Jazda stałą prędkością długim odcinkiem prostej drogi jest nie tylko męcząca, ale nierzadko nużąca, natomiast zmęczenie może powodować utratę koncentracji. Dobra zasada brzmi dwie godziny jazdy, 15 minut przerwy - na autostradzie możesz zatrzymać się w Miejscu Obsługi Podróżnych czy na stacji benzynowej.
Hamuj awaryjnie tylko w razie potrzeby
Pamiętaj, że przeciętna prędkość pojazdów na autostradzie jest znacznie większa niż na innych drogach. Nie hamuj gwałtownie z byle powodu lub w celu wykonania nagłego manewru (np. zjazdu z autostrady na węźle w wyniku nagłej decyzji). Narażasz w ten sposób siebie i innych użytkowników autostrady na kolizję. Używaj trybu hamowania awaryjnego jedynie w razie pilnej potrzeby np. w celu uniknięcia kolizji z innym pojazdem.
Zadbaj o dzieci
Przed wyjazdem zadbaj o zajęcie dla dzieci, które będą z Tobą podróżowały. Zdenerwowane i płaczące dziecko utrudnia koncentrację kierowcy. Na autostradzie rzadziej niż na innych drogach jest możliwość szybkiego zatrzymania się i rozwiązania problemu Twojej pociechy.
Nie przyzwyczajaj się do szybkości i braku przeszkód na drodze
Styl jazdy po autostradzie, na której nie występują ostre zakręty, czy przejścia dla pieszych zdecydowanie różni się od jazdy po innych drogach. Zjeżdżając z autostrady pamiętaj, aby zachować szczególną ostrożność i dostosować się do nowych warunków oraz zasad ruchu drogowego.
Wybrane fragmenty wskazówek kierowców, jak nie zasnąć za kierownicą:
Staraj się nie używać tempomatu przez cały czas, a szczególnie w nocy.
Zrób 15 minutową przerwę w podróży po każdych 2 godzinach jazdy.
Rozmawiaj z pasażerem samochodu na dowolny temat.
Włącz audiobooka lub płytę z dobrym kabaretem.
Zatrzymaj się i przemyj twarz zimną wodą.
Zrób gimnastykę na świeżym powietrzu.
Spożywaj dużą ilość płynów.
Obniż temperaturę w samochodzie.
###
O SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskał koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami.Spółkanie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Dodatkowych informacji udzieli
Rafał Czechowski
Rzecznik Prasowy SAM SA
e-mail: [email protected]