KIEROWCY PODRÓŻUJĄCY A4 KATOWICE-KRAKÓW PRZECHODZĄ NA AUTOMATYCZNĄ STRONĘ MOCY. STALEXPORT AUTOSTRADA MAŁOPOLSKA S.A. PODSUMOWUJE PIERWSZY MIESIĄC OBOWIĄZYWANIA PREFERENCYJNYCH STAWEK OPŁAT ZA PRZEJAZDY DLA UŻYTKOWNIKÓW AUTOPAY, A4Go i TELEPASS
Do ok. 23 proc. wzrósł udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. Co najmniej do końca marca br. użytkownicy Autopay, A4Go oraz Telepass objęci są preferencyjnymi stawkami opłat za korzystanie z koncesyjnego odcinka A4. W zależności od kategorii pojazdu, oszczędzają od 3 do 5 zł na każdej bramce.
Nawet o 30 proc. tańsze podróże, szybkie przejazdy bez zatrzymywania samochodu przed szlabanem i bez kolejek na dedykowanych błyskawicznych bramkach, sprawna obsługa konta indywidualnego i firmowego online – płatności automatyczne to w tej chwili najwygodniejszy sposób wnoszenia opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków. Decyduje się na niego coraz więcej kierowców, nie tylko tych podróżujących tym odcinkiem A4 okazjonalnie, w weekendy czy na urlopy, ale także regularnie dojeżdżających np. do pracy.
Od stycznia br. stawki opłat za przejazd w przypadku płatności automatycznych są zbliżone do tych, jakie obowiązywały na A4 Katowice-Kraków dziesięć lat temu, i wynoszą dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł. W takiej wysokości obowiązywać będą co najmniej do końca I kwartału br.
W ślad za tym w styczniu br. zarejestrowano aż 164 tys. przejazdów z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotollingu), podczas gdy w grudniu 2019 r. było ich 122 tys.
(wzrost o ponad 34%). W przypadku elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass, preferencyjne stawki dotyczą nowych doładowań, realizowanych od 1 stycznia 2020 roku. Nabywane taniej impulsy, niezależnie od terminu obowiązywania preferencyjnego cennika, zachowają ważność aż przez dwa lata.
W styczniu br. wydano ok. 1200 urządzeń pokładowych. Przejazdy z udziałem elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass osiągnęły liczbę 318,5 tys., w stosunku do 287,5 tys. w grudniu 2019 r. (wzrost o ok. 10,8%).
Użytkownikom A4Go, Autopay i Telepass dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat, która pozwala uzyskać trzykrotnie większą przepustowość i znacznie usprawnia przejazdy przez place poboru opłat. Kierowcy oszczędzają więc nie tylko pieniądze, ale równie cenny czas.
– Udział transakcji automatycznych w płatnościach ogółem za przejazd naszą autostradą przez pierwszy miesiąc obowiązywania preferencyjnych stawek wzrósł do ok. 23 proc. Oznacza to, że już blisko 1/4 przejazdów odbywa się przy udziale powiązanej z videotollingiem aplikacji Autopay bądź elektronicznego poboru opłat A4Go czy Telepass – podsumowuje Marta Dobrzańska z biura prasowego Stalexportu Autostrady Małopolskiej S.A. – O zainteresowaniu automatycznymi metodami płatności świadczą nie tylko liczby, dostajemy wiele zapytań o warunki dołączenia do obu systemów, a także pozytywnych opinii tych kierowców, którzy już zdecydowali się zamienić płatności manualne na automatyczne. Jeśli w kolejnych miesiącach uda się utrzymać ten wzrostowy trend, będzie to przesłanka do uruchomienia w przyszłości kolejnych bramek automatycznych – dodaje.
Videotolling to pobór opłat oparty o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet
w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.
Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej – szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid, w planach jest poszerzenie tego rozwiązania o formułę postpaid, czyli powiązanie urządzenia pokładowego z kartą bankową, obciążaną po przejeździe przez bramkę.
Wprowadzenie płatności automatycznych to kolejny etap programu zwiększania przepustowości placów poboru opłat, który spółka Stalexport Autostrada Małopolska realizuje od 2011 roku.
W poprzedzającym uruchomienie płatności automatycznych I etapie projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat rozbudowano place poboru opłat w Mysłowicach i w Balicach, poszerzając każdy
z nich o dodatkowe stanowiska do obsługi pojazdów, w tym bramki umożliwiające dokonywanie płatności przez pasażera. Kolejnymi inwestycjami były: wymiana kabin inkasentów oraz wymiana urządzeń poboru opłat na takie, które są dostosowane do obsługi kart flotowych
i paliwowych, a także uruchomienie zbliżeniowej karty przedpłaconej kartA4, dedykowanej kierowcom regularnie podróżującym koncesyjnym odcinkiem autostrady A4. Następnie uruchomiono elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a w 2019 roku videotolling.
Informacje dotyczące płatności automatycznych i stawek preferencyjnych są dostępne na stronie internetowej: www.automatycznaA4.pl. Z kolei na kanale YouTube A4KatowiceKrakow można zobaczyć filmy promujące automatyczne metody płatności.
###
Informacje o SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Dodatkowych informacji udzieli:
Marta Dobrzańska
Biuro Prasowe SAM S.A.
e-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
tel. 609 808 120