Telefon alarmowy

+48 32 76 27 333

Na autostradzie A4 Katowice - Kraków przybywa bramek przeznaczonych dla szybkich płatności automatycznych.

10 06 2022 #Komunikaty prasowe

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków na obu placach poboru opłat, w Mysłowicach i w Balicach, uruchomił dodatkowe bramki z przeznaczeniem wyłącznie dla płatności automatycznych. Obecnie dostępne są już po trzy linie obsługi błyskawicznych przejazdów z aplikacjami i elektronicznym poborem opłat A4Go i Telepass w każdym kierunku, w tym osobna dla pojazdów ciężarowych. Kierowcy wybierający automatyczne metody wnoszenia opłat za przejazdy podróżują koncesyjnym odcinkiem A4 szybciej i - w przypadku pojazdów kat. 1 - również dużo taniej. 

Wychodząc naprzeciw postulatom kierowców, zarządzająca odcinkiem A4 Katowice-Kraków spółka Stalexport Autostrada Małopolska zdecydowała się zmienić organizację ruchu na placach poboru opłat w Mysłowicach i w Balicach. Obok funkcjonującej od grudnia 2016 r. linii „pomarańczowej” - skrajnej lewej bramki tylko dla pojazdów osobowych korzystających z videotollingu i A4Go, dla tych rodzajów płatności przeznaczono właśnie dwie kolejne linie. Jedna z nich obsługuje pojazdy osobowe i ciężarowe, a druga tylko pojazdy ciężarowe. Te dwa dodatkowe pasy funkcjonują jako automatyczne w sytuacji dużego natężenia ruchu pojazdów z aplikacjami i elektronicznym poborem opłat.

- Wprowadzając videotolling zapowiadaliśmy, że jeśli odsetek przejazdów z płatnościami automatycznymi będzie wzrastał, dedykujemy tym metodom kolejne bramki. Trzy pasy dla płatności automatycznych to kolejny krok w kierunku zwiększenia przepustowości placów poboru opłat naszej autostrady, ważny zwłaszcza w kontekście zbliżającego się sezonu urlopowego i wzmożonego ruchu. Kierowcy samochodów ciężarowych, którzy wybierają metody automatyczne, podobnie jak wcześniej kierowcy osobówek, zyskali osobną bramkę. Mamy nadzieję, że to jeszcze bardziej usprawni ruch i pozwoli docenić komfort przejazdów z aplikacjami i A4Go - mówi Rafał Czechowski, rzecznik pasowy SAM SA.

Rezygnacja z płatności gotówką lub kartą na rzecz automatycznych metod poboru opłat niesie ze sobą szereg korzyści. Przejazdy automatyczne są nie tylko dużo szybsze m.in. dzięki osobnym, pomarańczowym pasom, ale też w przypadku samochodów osobowych tańsze o 25 proc., co w skali miesiąca i częstych podróży niesie ze sobą znaczną oszczędność.

Od 4 lipca 2022 r., mimo zapowiadanych zmian w cenniku, zwiększających stawkę dla kat. 1 do 13 zł, opłaty dla transakcji automatycznych nadal będą o 3 zł niższe, czyli wyniosą 10 zł na każdym placu poboru. Taka stawka za przejazd obowiązywała w przypadku samochodów osobowych siedem lat temu.

Podróżujący autostradą A4 Katowice-Kraków mogą wybrać, czy chcą korzystać z elektronicznego poboru opłat A4Go, czy też zdecydować się na powiązany z aplikacjami videotolling, oparty na odczycie tablicy rejestracyjnej i wymagający tylko zarejestrowania się w pobranej na telefon aplikacji. Koncesjonariusz stale poszerza możliwość wyboru dostępnych operatorów videotollingu - w tej chwili na A4 Katowice-Kraków obsługiwane są aplikacje: Autopay, SkyCash, mPay, IKO. Videotolling jest też powiązany z kartami ORLEN Flota.

Informacje o dostępnych opcjach tańszego, szybszego i wygodniejszego płacenia za przejazdy metodami automatycznymi można znaleźć na stronie www.a4-szybko.pl.

###

Informacje o SAM S.A.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield - na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Dodatkowych informacji udzieli:

Rafał Czechowski

Rzecznik prasowy SAM S.A.

e-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ

tel. 601 063 200