PRZEJAZD SAMOCHODEM OSOBOWYM A4 KATOWICE-KRAKÓW TAŃSZY O 30 PROC. STALEXPORT AUTOSTRADA MAŁOPOLSKA SA WPROWADZA PREFERENCYJNE STAWKI DLA AUTOMATYCZNYCH PŁATNOŚCI ZA PRZEJAZ. Z AUTOPAY, A4Go ORAZ TELEPASS TANIEJ OD 3 DO 5 ZŁ NA KAŻDEJ BRAMCE
Od 1 stycznia 2020 r. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wprowadza preferencyjne stawki opłat za przejazd A4 Katowice – Kraków dla użytkowników automatycznych metod płatności. Kierowcy zaoszczędzą, w zależności od kategorii pojazdu, od 3 do 5 zł na każdej bramce. Dla samochodów osobowych oznacza to aż 30 proc. obniżkę.
Użytkownicy A4 Katowice-Kraków mogą korzystać z dwóch automatycznych metod płatności – działającego od lipca 2019 r. videotollingu oraz uruchomionego przed trzema laty elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Automatyzując pobór opłat koncesjonariusz wprowadził nową jakość podróżowania zarządzanym przez siebie odcinkiem A4, umożliwiając błyskawiczne transakcje na bramkach, praktycznie bez konieczności zatrzymywania się i dodatkowego angażowania kierowców. Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą.
Niższe koszty przejazdu to, obok oszczędności czasu, kolejna przesłanka przemawiająca za wyborem tego sposobu regulowania należności za przejazd. Od Nowego Roku do przynajmniej 31 marca 2020 r. kierowcy, którzy płacić będą za przejazd z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotolling) bądź urządzenia pokładowego, na każdej podróży zaoszczędzą od 15-30 proc., w zależności od kategorii pojazdu. Stawki w przypadku płatności automatycznych wyniosą od 1 stycznia 2020 r. dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł.
– Przepustowość placów poboru opłat, które w systemie autostrad płatnych w Polsce stanowią tzw. wąskie gardła, na A4 Katowice-Kraków zależy w znacznej mierze od otwartości kierowców na korzystanie z najszybszych i najwygodniejszych metod płatności za przejazd. W tej chwili transakcje automatyczne stanowią ok. 17,5 proc. wszystkich płatności na bramkach. Chcemy zwiększyć liczbę tego rodzaju transakcji, aby znacząco skrócić czas przejazdu przez place poboru opłat, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu. Każdą dotychczasową i każdą nową decyzję o dołączeniu do płatności automatycznych chcemy więc premiować niższą stawką opłaty za przejazd, o wysokości zbliżonej do tej, jaka obowiązywała na zarządzanym przez Stalexport odcinku A4 dziesięć lat temu. Planujemy zwiększenie liczby bramek przeznaczonych wyłącznie dla płatności automatycznych jeśli zyskają one większą popularność wśród naszych użytkowników. Liczymy na to, że w ten sposób dodatkowo zachęcimy kierowców do używania Autopay, A4Go lub urządzeń Telepass. Od powszechności stosowania tych metod płatności zależy ostatecznie komfort podróżowania naszą autostradą – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.
Videotolling – łatwiej się nie da
Kierowcy, którzy jeżdżą autostradą A4 Katowice-Kraków okazjonalnie: w weekendy, czy na urlopy, ale także podróżujący tym odcinkiem częściej, np. do pracy, mogą korzystać z videotollingu – poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.
A4Go – pełna kontrola przejazdów służbowych
Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej – szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat.
– W przyszłym roku planujemy rozwinięcie elektronicznego poboru opłat A4Go o formułę postpaid. Urządzenie pokładowe będzie powiązane z kartą bankową, podobnie, jak w przypadku Autopay, obciążaną po przejeździe przez bramkę. Przewidujemy również wprowadzenie na naszą autostradę nowych operatorów videotollingu – zapowiada Rafał Czechowski.
W celu maksymalnego usprawnienia przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych, użytkownikom A4Go i Autopay dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.
Wprowadzenie płatności automatycznych to kolejny etap programu zwiększania przepustowości placów poboru opłat, który spółka Stalexport Autostrada Małopolska realizuje konsekwentnie od 2011 roku. W poprzedzającym uruchomienie płatności automatycznych I etapie projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat rozbudowano place poboru opłat w Mysłowicach i w Balicach, poszerzając każdy z nich o dodatkowe stanowiska do obsługi pojazdów, w tym bramki umożliwiające dokonywanie płatności przez pasażera. Kolejnymi inwestycjami były: wymiana kabin inkasentów oraz wymiana urządzeń poboru opłat na takie, które są dostosowane do obsługi kart flotowych i paliwowych, a także uruchomienie zbliżeniowej karty przedpłaconej kartA4, dedykowanej kierowcom regularnie podróżującym koncesyjnym odcinkiem autostrady A4. Następnie uruchomiono elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a w roku 2019 videotolling.
###
Informacje o SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Dodatkowych informacji udzieli:
Rafał Czechowski
Rzecznik prasowy SAM S.A.
e-mail: [email protected]
tel. 601 063 200