Telefon alarmowy

+48 32 76 27 333

„TWORZYMY ATMOSFERĘ” NA A4 KATOWICE-KRAKÓW

8 10 2015 #Komunikaty prasowe

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wspiera proekologiczną kampanię edukacyjną pn. „TworzyMY atmosferę” realizowaną przez Ministerstwo Środowiska. Celem akcji jest promocja dobrych praktyk w zapobieganiu zanieczyszczaniom powietrza. W ramach kampanii organizator podpowiada kierowcom, jakie zachowania podczas jazdy pomagają chronić środowisko, zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych oraz zaoszczędzić paliwo. W dniach od 9 do 16 października br. osoby przejeżdżające przez bramki na A4 Katowice-Kraków otrzymają ulotkę zawierającą porady dot. ekologicznej i ekonomicznej jazdy.

„Przed podróżą sprawdź ciśnienie w oponach”, „nie obciążaj bagażnika niepotrzebnymi rzeczami”, „nie przesadzaj z klimatyzacją” oraz „hamuj silnikiem zamiast wrzucać na luz” – to kilka wybranych wskazówek, które minister kieruje do podróżnych. Organizator akcji „TworzyMY atmosferę” przekonuje, że eko-jazda nie tylko znacząco zmniejsza ilość toksycznych substancji przedostających się ze spalin do powietrza, ale również pozwala kierowcy zaoszczędzić w ciągu roku nawet 1200 zł.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. sprawdził jak styl jazdy, wyposażenie samochodu czy korzystanie z urządzeń pokładowych może wpłynąć na ograniczenie zużycia paliwa. W ramach zrealizowanej dwa lata temu akcji edukacyjnej „RADOŚCI Z OSZCZĘDNOŚCI” zarządca autostrady A4 Katowice-Kraków przeprowadził na tym odcinku autostrady test ekonomicznej jazdy. Test wykazał m.in., że podczas jazdy z opuszczonymi szybami pojazd może spalić prawie 20% więcej paliwa, natomiast hamując silnikiem spalanie można ograniczyć o prawie 10%. Z kolei jeżdżąc dynamicznie można zużyć nawet 47% więcej paliwa, niż jeżdżąc ekonomicznie.

Wyniki testu ekonomicznej jazdy przeprowadzonego na A4 Katowice-Kraków*

  • ciśnienie w oponach niższe o 20% od właściwego może spowodować wzrost spalania o blisko 19%
  • jazda na biegu jałowym, tzw. luzie, może spowodować wzrost zużycia paliwa o 11%
  • jazda z pełnym bagażnikiem może zwiększyć spalanie o 1,5%
  • podczas dynamicznej jazdy pojazd może spalić nawet 47% więcej paliwa
  • hamowanie silnikiem może obniżyć zużycie paliwa o prawie 10%
  • opuszczone szyby podczas jazdy mogą zwiększyć spalanie o prawie 20%
  • korzystając z tempomatu można zaoszczędzić około 9% paliwa
  • podczas jazdy z maksymalną, dopuszczalną na autostradach prędkością, pojazd może zużyć o 57% więcej paliwa niż przy prędkości bliskiej 100 km/h
  • włączona klimatyzacja, ustawiona na minimalną temperaturę może zwiększyć spalanie o blisko 12%

*W teście wzięły udział dwa identyczne samochody – VOLVO V40 T3 z silnikami benzynowymi. W ramach testu wykonano szereg przejazdów koncesyjnym odcinkiem A4, podczas których każdorazowo badano, jak dany czynnik może wpłynąć na wysokość spalania. Kierowcy obu pojazdów wyruszali w tym samym czasie. Kierowca pierwszego starannie stosował się do zasad ekonomicznej jazdy, natomiast prowadzący drugie auto był pod tym względem zupełnie niefrasobliwy. Był to pierwszy tego typu test w kraju prowadzony w naturalnych warunkach występujących na autostradzie. Relacja z testu wraz z wynikami dostępna jest pod adresem: http://youtu.be/P_p_JBC1CXo.

Wyniki testu ekonomicznej jazdy przeprowadzonego przez SAM S.A. na A4 Katowice-Karków są danymi orientacyjnymi.

###

Informacje o Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM S.A.)

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Koncesja na przystosowanie drogi do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację została przyznana 1997 roku. Wykonanie zobowiązań koncesyjnych wymaga realizacji licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych od międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie otrzymuje od Skarbu Państwa tzw. opłat za dostępność. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, subwencji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

dodatkowych informacji udzieli:

Karolina Topczyńska
Biuro prasowe SAM S.A.
e-mail: [email protected]
tel. 665826777